Avant Care heeft een cliëntenraad die per thema uitgenodigd wordt mee te denken en te adviseren.
Dit zijn de resultaten van het cliënttevredenheidsonderzoek dat in 2017 onder alle cliënten af is genomen.
Uitleg werkwijze: Alle cliënten hebben een anoniem en identieke vragenlijst met de post gekregen. Men kon deze zelfstandig invullen en middels een bijgevoegd retour envelop met de post terugsturen. Van ongeveer 40% (17 cliënten) hebben we een ingevulde vragenlijst terug ontvangen.
Avant Care als organisatie:
Tops:
De respondenten voelen zich zonder uitzondering welkom bij Avant Care, vinden dat we zorgvuldig omgaan met hun privacy en vinden dat er naar hen wordt geluisterd.
“Sinds ik bij Avant Care ben gekomen gaat het al wel een stuk beter dan eerst”.
Aandachtspunten:
De cliënten zijn wat minder goed op de hoogte van wat hun rechten zijn op het gebied van klachten, privacy, medezeggenschap en zorgrecht.
Persoonlijke ervaringen:
Tops:
Het meest tevreden, maar liefst 94% van de respondenten is men over de kwaliteit van de ondersteuning, de begrijpelijkheid van dat wat wordt uitgelegd, het snel in contact kunnen komen en snelheid van een antwoord op vragen en mogelijkheid om zichzelf, met behulp van Avant Care, te onwikkelen.
“Als ik op kantoor kom is er altijd iemand die mij wil helpen”.
Aandachtspunten:
Een persoon vindt dat hij/zij niet zelfstandiger wordt door de begeleiding van Avant Care. Niet iedereen vindt dat hij/zij ondersteund wordt volgens de maatwerkvoorziening. Niet dat er iemand ontevreden over is maar we kunnen er wel meer aandacht aan besteden.
De persoonlijk begeleider
Tops:
100% van de respondenten zien hun persoonlijk begeleider als een goede hulpverlener, die genoeg tijd aan hen besteedt, helpt om de persoonlijke doelen te behalen, meedenkt en r goed op de hoogte is van de regelgeving in Nijmegen en Nederland.
“Bedankt voor wat we bereikt hebben hoop dat je lang en gelukkig mijn mentor wil zijn.”
Aandachtspunten:
Niet iedereen is ervan overtuigd dat de persoonlijk begeleider beschikt over kennis van verstandelijke beperkingen en psychiatrie. We denken dat dit in ieder geval deels ermee te maken heeft dat een aantal van onze clienten zichzelf niet ziet als iemand met een beperking of met een psychiatrische problematiek.
De woonsituatie
Eigenlijk is dit geen echt goed onderdeel. We weten niet goed het verband tussen wat de mensen vinden van hun woonsituatie en de rol van Avant Care hierbij. Duidelijk is wel dat de woonsituatie veel los maakt bij onze clienten.
Tops:
De meeste respondenten wonen op een plek waar makkelijk gebruik gemaakt kan worden van openbaar vervoer.
“Ik ga binnenkort verhuizen maar heb het altijd leuk gehad hier.”
Aandachtspunten:
We kunnen meer aandacht besteden aan de woonsituatie van een aantal cliënten. Maar 30% van de mensen wil heel graag blijven wonen waar ze wonen. Niet iedereen weet precies wie er benaderd kan worden als er een reparatie verricht moet worden.
Avant Care als organisatie
Avant Care is een hulpverlenende organisatie. Het kan dat je vooral te maken hebt met je persoonlijk begeleider. Als je denkt dat iets niet belangrijk is voor jou kun je altijd “Niet van toepassing” (NVT) kiezen. Wil je achter iedere vraag één kruisje zetten?
Vraag | Helemaal eens | Eens | Neutraal | Oneens | Helemaal oneens | NVT |
Ik voel me welkom bij Avant Care | 14 | 3 | ||||
Ik weet waar Avant Care mij bij kan helpen | 13 | 3 | 1 | |||
Ik weet wat mijn rechten zijn op het gebied van klachten, privacy, medezeggenschap en zorgrecht. | 10 | 3 | 4 | |||
De medewerkers van Avant Care luisteren naar mij | 12 | 4 | 1 | |||
Avant Care gaat zorgvuldig om met mijn privacy | 11 | 6 | ||||
De medewerkers van Avant Care maken een kundige indruk op mij | 10 | 5 | 2 | |||
Avant Care heeft de juiste begeleider voor mij gekozen | 12 | 4 | 1 |
|
Ruimte voor opmerkingen over Avant Care:
Persoonlijke ervaringen
Bij Avant Care gaat het vooral om hoe het gaat met jou. Daarom is het voor ons belangrijk om te kijken of je jezelf kunt zijn je gehoord voelt en aan jezelf kunt werken. De volgende vragen gaan hier over. Wil je achter iedere vraag één kruisje zetten?
Vraag | Helemaal eens | Eens | Neutraal | Oneens | Helemaal oneens | NVT |
Ik kan makkelijk in contact komen met mijn begeleider(s) | 13 | 3 | 1 | |||
Ik ben in staat mijzelf te ontwikkelen met hulp van Avant Care | 12 | 4 | 1 | |||
Ik voel mij serieus genomen door de begeleiding van Avant Care | 11 | 4 | 2 | |||
Ik krijg snel antwoord als ik vragen heb | 12 | 4 | 1 | |||
Ik heb het gevoel dat er begrip is voor mijn problemen | 10 | 5 | 2 | |||
Ik vind dat ik snel geholpen word | 10 | 5 | 2 | |||
Ik krijg ondersteuning volgens de maatwerkvoorziening/indicatie | 9 | 6 | 2 | |||
De ondersteuning die ik krijg is wat ik nodig heb | 11 | 3 | 3 | |||
Ik beveel Avant Care ook bij anderen aan | 11 | 3 | 3 | |||
Ik krijg zaken duidelijk en begrijpelijk uitgelegd | 10 | 6 | 1 | |||
Ik vind de kwaliteit van de ondersteuning goed | 12 | 4 | 1 | |||
Avant Care helpt mij voor uit te komen in mijn leven | 11 | 3 | 3 | |||
Ik word zelfstandiger door de begeleiding van Avant Care | 12 | 3 | 1 | 1 |
|
Uit mijn persoonlijke ervaringen wil ik jullie dit nog vertellen:
Mijn persoonlijk begeleider
Bij Avant Care heeft iedereen een persoonlijk begeleider, eerste aanspreek punt, een PB-er. Je kan er heel veel namen aan geven maar dit is de persoon waar je meestal mee samen zal werken. De vragen hieronder gaan over hem/haar. Wil je achter iedere vraag één kruisje zetten?
Vraag | Helemaal eens | Eens | Neutraal | Oneens | Helemaal oneens | NVT |
Mijn persoonlijk begeleider maakt tijd voor mij als ik dat vraag | 13 | 4 | ||||
Mijn persoonlijk begeleider denkt met mij mee | 13 | 4 | ||||
Mijn persoonlijk begeleider kent de regelgeving in Nijmegen/Nederland | 14 | 3 | ||||
Mijn persoonlijk begeleider helpt mij mijn persoonlijke doelen te halen | 13 | 4 | ||||
Mijn persoonlijk begeleider past de ondersteuning aan op het moment dat ik iets anders nodig heb dan was afgesproken | 10 | 6 | 1 | |||
Mijn persoonlijk begeleider vraagt vaak genoeg hoe het met mij gaat | 12 | 4 | 1 | |||
Mijn persoonlijk begeleider zoekt contact met mij | 12 | 4 | 1 | |||
Mijn persoonlijk begeleider heeft kennis van psychiatrie | 8 | 2 | 2 | ? | 1 | 1 |
Mijn persoonlijk begeleider heeft kennis van verstandelijke beperkingen | 7 | 4 | 2? | 1 | 1 | |
Mijn persoonlijk begeleider heeft genoeg tijd voor mij | 11 | 5 | ? | |||
Mijn persoonlijk begeleider is een goede hulpverlener | 12 | 5 |
|
Mijn persoonlijk begeleider ((naam)_______________) zou ik de volgende tips/complimenten willen geven:
Wonen
Het is belangrijk om te weten wat jij van jouw woning vindt. Wil je achter iedere vraag één kruisje zetten?
Ik woon in een woning van Avant Care :
Ja: 1
Nee: 7
Niet ingevuld: 9
Vraag (7) | Helemaal eens | Eens | Neutraal | Oneens | Helemaal oneens | NVT |
Ik vindt de woning waar ik woon prettig | 7! | 1 | 7 | 1 | 1 | |
Ik heb goed/voldoende contact met mijn buren | 6 | 3 | 7 | 1 | ||
Ik woon op een plek waar ik makkelijk gebruik kan maken van openbaar vervoer | 12 | 4 | 1 | |||
Ik weet wie ik moet bellen als er iets gerepareerd moet worden | 8 | 4 | 2 | 1 | 2 | |
De woning waar ik woon voelt als ‘thuis’ | 8! | 3 | 3 | 2 | ||
Ik wil nog lang blijven wonen waar ik nu woon | 5! | 1 | 6 | 3 | 2 | |
Avant Care hielp mij bij het vinden van een fijne woning | 6 | 1 | 3 | 2 | 5 | |
Mijn woning voelt veilig | 8! | 2 | 4 | 1 | 1 |
Ten aanzien van wonen wil ik graag nog het volgende kwijt:
|