Cliëntenraad

Avant Care heeft een cliëntenraad die per thema uitgenodigd wordt mee te denken en te adviseren.
Dit zijn de resultaten van het cliënttevredenheidsonderzoek dat in 2017 onder alle cliënten af is genomen.

Uitleg werkwijze: Alle cliënten hebben een anoniem en identieke vragenlijst met de post gekregen. Men kon deze zelfstandig invullen en middels een bijgevoegd retour envelop met de post terugsturen. Van ongeveer 40% (17 cliënten) hebben we een ingevulde vragenlijst terug ontvangen.


Avant Care als organisatie:

Tops:
De respondenten voelen zich zonder uitzondering welkom bij Avant Care, vinden dat we zorgvuldig omgaan met hun privacy en vinden dat er naar hen wordt geluisterd.

“Sinds ik bij Avant Care ben gekomen gaat het al wel een stuk beter dan eerst”.

Aandachtspunten:
De cliënten zijn wat minder goed op de hoogte van wat hun rechten zijn op het gebied van klachten, privacy, medezeggenschap en zorgrecht.

Persoonlijke ervaringen:

Tops:
Het meest tevreden, maar liefst 94% van  de respondenten is men over de kwaliteit van de ondersteuning, de begrijpelijkheid van dat wat wordt uitgelegd, het snel in contact kunnen komen en snelheid van een antwoord op vragen en mogelijkheid om zichzelf, met behulp van Avant Care, te onwikkelen.

“Als ik op kantoor kom is er altijd iemand die mij wil helpen”.

Aandachtspunten:
Een persoon vindt dat hij/zij niet zelfstandiger wordt door de begeleiding van Avant Care. Niet iedereen vindt dat hij/zij ondersteund wordt volgens de maatwerkvoorziening. Niet dat er iemand ontevreden over is maar we kunnen er wel meer aandacht aan besteden.

De persoonlijk begeleider

Tops:
100% van de respondenten zien hun persoonlijk begeleider als een goede hulpverlener, die genoeg tijd aan hen besteedt, helpt om de persoonlijke doelen te behalen, meedenkt en r goed op de hoogte is van de regelgeving in Nijmegen en Nederland.

“Bedankt voor wat we bereikt hebben hoop dat je lang en gelukkig mijn mentor wil zijn.”

Aandachtspunten:
Niet iedereen is ervan overtuigd dat de persoonlijk begeleider beschikt over kennis van verstandelijke beperkingen en psychiatrie. We denken dat dit in ieder geval deels ermee te maken heeft dat een aantal van onze clienten zichzelf niet ziet als iemand met een beperking of met een psychiatrische problematiek.

De woonsituatie

Eigenlijk is dit geen echt goed onderdeel.  We weten niet goed het verband tussen wat de mensen vinden van hun woonsituatie en de rol van Avant Care hierbij. Duidelijk is wel dat de woonsituatie veel los maakt bij onze clienten.

Tops:
De meeste respondenten wonen op een plek waar makkelijk gebruik gemaakt kan worden van openbaar vervoer.

“Ik ga binnenkort verhuizen maar heb het altijd leuk gehad hier.”

Aandachtspunten:
We kunnen meer aandacht besteden aan de woonsituatie van een aantal cliënten. Maar 30% van de mensen wil heel graag blijven wonen waar ze wonen. Niet iedereen weet precies wie er benaderd kan worden als er een reparatie verricht moet worden.


Avant Care als organisatie

Avant Care is een hulpverlenende organisatie. Het kan dat je vooral te maken hebt met je persoonlijk begeleider. Als je denkt dat iets niet belangrijk is voor jou kun je altijd “Niet van toepassing” (NVT) kiezen. Wil je achter iedere vraag één kruisje zetten?

Vraag Helemaal eens Eens Neutraal Oneens Helemaal oneens NVT
Ik voel me welkom bij Avant Care  14 3
Ik weet waar Avant Care mij bij kan helpen  13 3 1
Ik weet wat mijn rechten zijn op het gebied van klachten, privacy, medezeggenschap en zorgrecht.  10 3 4
De medewerkers van Avant Care luisteren naar mij  12 4 1
Avant Care gaat zorgvuldig om met mijn privacy  11 6
De medewerkers van Avant Care maken een kundige indruk op mij  10 5 2
Avant Care heeft de juiste begeleider voor mij gekozen  12 4  1

 

  • Avant Care laat je inzien dat er meer mogelijk is in welke situatie ook. Dat geeft mij de juiste kracht.
  • Geweldig bedrijf. Top gewoon.
  • Goed luisteren, serieus genomen worden, dan is het ok.
  • Sinds ik bij Avant Care ben gekomen gaat het al wel een stuk beter dan eerst.
  •  Ik vind hele goeie organisatie. Laila is heel goede vrouw. Ik voel dat het veel beter met haar gaat.
  • Tim hij is mij begeleider. Hij is een goed man, hij helpt me heel goed.
  • Dat mensen (ik) te lang blijf hangen en niet doorstromen terwijl ik dat wel kan.
  • Ik ben blij dat ik bij Avant Care terecht ben gekomen.

 

Ruimte voor opmerkingen over Avant Care:

Persoonlijke ervaringen

Bij Avant Care gaat het vooral om hoe het gaat met jou. Daarom is het voor ons belangrijk om te kijken of je jezelf kunt zijn je gehoord voelt en aan jezelf kunt werken. De volgende vragen gaan hier over. Wil je achter iedere vraag één kruisje zetten?

Vraag Helemaal eens Eens Neutraal Oneens Helemaal oneens NVT
Ik kan makkelijk in contact komen met mijn begeleider(s)  13 3 1
Ik ben in staat mijzelf te ontwikkelen met hulp van Avant Care 12 4 1
Ik voel mij serieus genomen door de begeleiding van Avant Care 11 4 2
Ik krijg snel antwoord als ik vragen heb 12 4 1
Ik heb het gevoel dat er begrip is voor mijn problemen 10 5 2
Ik vind dat ik snel geholpen word 10 5 2
Ik krijg ondersteuning volgens de maatwerkvoorziening/indicatie 9 6 2
De ondersteuning die ik krijg is wat ik nodig heb 11 3 3
Ik beveel Avant Care ook bij anderen aan 11 3 3
Ik krijg zaken duidelijk en begrijpelijk uitgelegd 10 6 1
Ik vind de kwaliteit van de ondersteuning goed 12 4 1
Avant Care helpt mij voor uit te komen in mijn leven 11 3 3
Ik word zelfstandiger door de begeleiding van Avant Care 12 3 1 1

 

  • Fijne samenwerking! Weet niet welke zorg ik recht heb.
  • Top!
  • Aldijana belt altijd gelijk terug/psychiater is heel erg, zijn tegen mij/wil meer hulp met medicijnen afkomen en oude dossier vernietigen Pro Persona/voel me veilig bij Avant Care.
  • Als ik op kantoor kom is er altijd iemand die mij wil helpen
  • Omdat ik al zelfstandig ben voordat ik hier kwam wonen

Uit mijn persoonlijke ervaringen wil ik jullie dit nog vertellen:

Mijn persoonlijk begeleider

Bij Avant Care heeft iedereen een persoonlijk begeleider, eerste aanspreek punt, een PB-er. Je kan er heel veel namen aan geven maar dit is de persoon waar je meestal mee samen zal werken. De vragen hieronder gaan over hem/haar. Wil je achter iedere vraag één kruisje zetten?

Vraag Helemaal eens Eens Neutraal Oneens Helemaal oneens NVT
Mijn persoonlijk begeleider maakt tijd voor mij als ik dat vraag  13 4
Mijn persoonlijk begeleider denkt met mij mee 13 4
Mijn persoonlijk begeleider kent de regelgeving in Nijmegen/Nederland 14 3
Mijn persoonlijk begeleider helpt mij mijn persoonlijke doelen te halen 13 4
Mijn persoonlijk begeleider past de ondersteuning aan op het moment dat ik iets anders nodig heb dan was afgesproken 10 6 1
Mijn persoonlijk begeleider vraagt vaak genoeg hoe het met mij gaat 12 4 1
Mijn persoonlijk begeleider zoekt contact met mij 12 4 1
Mijn persoonlijk begeleider heeft kennis van psychiatrie 8 2 2 ? 1 1
Mijn persoonlijk begeleider heeft kennis van verstandelijke beperkingen 7 4 2? 1 1
Mijn persoonlijk begeleider heeft genoeg tijd voor mij 11 5  ?
Mijn persoonlijk begeleider is een goede hulpverlener 12 5

 

  • Bedankt voor wat we bereikt hebben hoop dat je lang en gelukkig mijn mentor mag zijn
  • Top (Aldijana)
  • Duidelijk, slim, geduldig, 99% perfekt (Aldijana). Beter: nix, gaat goed
  • Tim: van begin goed slim maar tussendoor teveel hooi op werk. Complimenten: als hij grappen maakt komt door wat bij huisarts gebeurt.
  • Je doet het goed Tim!
  • Ik vind Aldijana heel aardig en voel me veel beter met haar.
  • Tim is goed met mij, hij kan goed met computers en mensen overwegen. Ik zou graag meer van Tim willen leren.
  • Super tevreden!
  • Hij is een goede begeleider (Antonio) die helpt mijn doelen te bereiken.
  • Soms niet zoveel vragen, haha Antonio
  • Aldijana je bent een topper!
  •  Ik ben heel erg blij met Sarah en Miloud

Mijn persoonlijk begeleider ((naam)_______________) zou ik de volgende tips/complimenten willen geven:

Wonen

Het is belangrijk om te weten wat jij van jouw woning vindt. Wil je achter iedere vraag één kruisje zetten?

Ik woon in een woning van Avant Care :

Ja:                        1
Nee:                    7
Niet ingevuld:   9

Vraag (7) Helemaal eens Eens Neutraal Oneens Helemaal oneens NVT
Ik vindt de woning waar ik woon prettig  7! 1 7 1 1
Ik heb goed/voldoende contact met mijn buren  6 3 7 1
Ik woon op een plek waar ik makkelijk gebruik kan maken van openbaar vervoer  12 4 1
Ik weet wie ik moet bellen als er iets gerepareerd moet worden  8 4 2 1 2
De woning waar ik woon voelt als ‘thuis’  8! 3 3 2
Ik wil nog lang blijven wonen waar ik nu woon  5! 1 6 3 2
Avant Care hielp mij bij het vinden van een fijne woning  6  1 3 2 5
Mijn woning voelt veilig  8! 2 4 1 1

Ten aanzien van wonen wil ik graag nog het volgende kwijt:

  • Vind de woning onwijs fijn. Alles in de buurt en veilig gevoel
  • Bedankt Avant Care J.
  • Ik ga binnenkort verhuizen maar heb het altijd leuk gehad hier.
  • Plushome moet verdwijnen uit mijn documenten, en goeie buren, liever slaapkamer privé, liever slaapkamer apart, groter.
  • Mijn wensen zijn vaste zolder, wc boven.
  • Ik wil graag een woning met achtertuin en met mijn vrouw ik ben volwassen man dus zou dat prachtig vinden.
  • Ik hoop met behulp van Avant Care een woning zal vinden
  • Avant Care is voor mij de beste organisatie die mij kan helpen op alle probleem gebieden dus ik ben zeer tevreden.
  • We zijn nog aan het kijken voor een woning.
  • Ze doen lang met dingen repareren.
  • Ik voel me echt heel fijn en veilig in mijn woning.
  • Indien een mooie/goede woning in de buurt van supermarkten dan wil ik graag verhuizen.